یادداشت

معرفی جریان احمد اسماعیل معروف به احمد الحسن

معرفی جریان احمد بصری

#جریان-شناسی
#احمد بصری کیست
احمد اسماعیل صالح السلمی البصری(م۱۹۶۸) معروف به”احمد الحسن الیمانی”یکی از جریانهای نوظهور در مسیر مهدویت است.وی خود را پنجمین فرزند با واسطه امام دوازدهم دانسته وعلاوه برآن،دارای ادعاهای بیشماری است که یمانی بودن، وصایت وسفارت حضرت حجت(ع)اساس ادعای این شخص را تشکیل می دهد.
احمد بصری در سال( ۱۹۲۲م) از دانشکده مهندسی در رشته شهر سازی فارغ التحصیل گردید وتا سال (۱۹۹۹م)هیچ سندی از زندگی وفعالیتهای وی در کشور عراق در دست نیست.
در سال(۱۹۹۹م)به سمت نجف اشرف رفته ومدت کوتاهی در حوزه حضرت آیت الله محمد صادق صدر حاضر شد ودر همان سال بافردی به نام “حیدر مشتت چاسب القحطانی آل منشد معروف به ابوحسن”در حوزه علمیه آشنا شد.
یک سال پس از آن،ادعای خود را با حیدر مشتت در میان گذاشته واورا در سِمت یمانیت و وزارت امام دوازدهم(ع)قرار داد.پس از آن با زیر سوال بردن نیابت عامه فقها وادعای فساد مالی در حوزه های علمیه وناکارامدی دروس ،هر دو از ادامه تحصیل در حوزه علمیه انصراف دادند.
احمد بصری درسایت رسمی خود درباره ماجرای تحصیل علوم حوزوی خود میگوید:
“من به نجف اشرف رفته وباهدف تحصیل علوم دینیه در آنجا سکونت کردم ولی بعد از آنکه وارد حوزه شدم،دیدم که در حوزه یک سری خلل بسیار بزرگ دیده میشود(لااقل در نظر من)وصرفا لغت عرب واصول فقه وکلام ومنطق وفلسفه وعقاید وفقه واحکام شرعیه را مطالعه میکنند وهیچ گاه قران کریم یا سنت شریف نبوی یا احادیث محمد وآل محمد صل الله علیه وآله تدریس نمیشود وآنها درس اخلاق الهی که بر هر مومنی تخلق به آن اخلاق واجب است را کنار گذاشته اند .پس به این دلیل تصمیم گرفتم از حوزه دوری کنم ودر خانه ام گوشه عزلت گرفته وعلوم حوزوی را بدون هیچ کمک کاری تنها خواندم وفقط صرفا با بعضی ازروحانیون حوزه نجف در ارتباط باشم ….ولی انچه باعث شد تامن به حوزه علمیه نجف راه یابم این بود که من در رویا امام زمان علیه السلام را دیدم که به من دستور دادتا به حوزه علمیه نجف برم و وی آنچه برایم اتفاق خواهد افتاد خبر داد وهر آنچه که وی گفته بود همان شد”.
احمد بصری وحیدر مشتت پس از انصراف از حوزه علمیه جهت نشر عقاید وتجهیز قوای نظامی خود ،خانه ای را به عنوان مکتب امام احمد بصری و یمانی موعود در محله صریفه در منطقه سهله در نظر گرفته ودر آنجا سکونت یافتند.(دراسه تحلیله حول الحرکات المهدویه،ص۷)
حیدر مشتت اولین مسافرت تبلیغی اش را از محل زندگی خود(العماره در جنوب عراق) آغاز نموده ومردم ذا به سوی سفیر امام دوازدهم علیه السلام ویمانیت خود دعوت کرد. وی درسال (۲۰۰۰م)به همراه شخصی به نام “عیسی المزرعاوی”معروف به سید صالح(ابوشاهد) وارد ایران شد.
حیدر مشتت به سمت شهر مشهد مقدس قم آمده وپس از دیدار با فردی به نام حسن راضی الکعبی برنامه های تبلیغی خود را آغاز نمود.
لذا اولین دیدار خود را با ایت الله روحانی وشیخ علی کورانی وارسال نامه دعوت به ۲۴ تن از مراجع وفضلای حوزه علمیه قم،آغاز کرد وپس از تحمل شش ماه زندان در ایران،به عراق بازگشت.
احمد بصری در سال (۲۰۰۳م)طی بیانیه ای یمانیت را از خود سلب کرده واعلام کرد:
«فاعلموا ایها الناس انه لا یمانی الا کان لی کیمینی داعی لامری هادی لصراط الله الذی اسیر علیه بارشاد ابی الامام المهدی محمد بن الحسن علیه السلام…».
ای مردم بدانید!هیچ یمانی وجود ندارد مگر اینکه در سمت راست من قرارگرفته و فراخوان کننده امر ماست.امری که هدایت کننده به راه خداست و یمانی بارشاد پدرم مهدی علیه السلام حرکت میکند.
در این میان بر اساس شهادت شاهدان عینی،تنها فردی که در مکتب احمد بصری با عنوان”یمانی”شناخته میشد،کسی نبود جز شیخ حیدر مشتت که در همان ایام با در دست داشتن این بیانیه در شهر های مختلف حاضر میشد وخود را یمانی واحمد بصری را فرزند و وصی امام مهدی علیه السلام معرفی کرد.
در سال (۲۰۰۵م)با بروز اختلافات عدیده ای بین احمد بصری و حیدر مشتت، احمد بصری در تناقضی آشکار ، با بیانیه ای خود را به صورت توأمان وصی امام علیه السلام و یمانی موعود معرفی کرده و گفت:
«و امری ابین من الشمس فی رابعه النهار وانی اول المهدیین والیمانی الموعود».امر من روشن تر از خورشید در وسط روز است ومن اولین مهدی وهمان یمانی موعود هستم.
احمد بصری پس از سقوط صدام فرصت را برای طرح ادعاهای خود مناسب دیده وتشکیلات وسیعی را در شهر های نجف،کربلا،ناصریه وبصره به راه انداخت. وی با تشکیل لجنه های مختلف(لجنه علمی،لجنه امنینی،لجنه اطلاع رسانی،لجنه مالی ولجنه نظامی)فرقه خود را ساماندهی کرد وجان دوباره ای به این حرکت انحرافی داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن