پرسش و پاسخ

یمانی را چگونه باید شناخت؟

یمانی را چگونه باید شناخت؟

همانطور که در هیچ روایتی به چگونگی شناخت و یا واجب بودن شناخت خراسانی و سفیانی توصیه نشده ایم، یمانی نیز همانند آنها از روایات معرفتی بی بهره می باشد.

لذا هیچگونه وظیفه ای در قبال شناخت یمانی نداریم.
ضمن اینکه اتباع احمد الحسن با استفاده از روایتی که برای اثبات عصمت یمانی ذکر می کنند…

(عن أبی بصیر عن أبی جعفر محمد بن على و أنه قال: «… ځروج السفیانی و الیمانی والخراسانی فی سنه واحده فی شهر واجد فی یوم واحد نظام نظام الحزب بغطه بغض فیکون الیأس من کل وجه ویل لمن ناواهم ولیس فی الرایات رایه أهدى من رایه الیمانی هی رابه هدى لأنه یدعو الی صاجبکم فإذا خرج الیمانی محرم بیع السلاح على الانسان وکل منکم وإذا خرج الیمانی فانتهض إلیه فإن رایه رایه هدى ولا یحل لمسلم أن یکون علیه فی فعل ذلک فهو من أهل النار لأنه یدعوا  إلى الحق وإلى طریق مستقیم…». الغیبه للنعمانی ، ص ۱۶۲)

بزرگترین شاخصه شناخت یمانی، دو چیز می تواند باشد:

الف) خروج یمانی:

صرف خروج وی در ماه رجب موضوعیت داشته و مشروعیت او با خروج است نه با سکون.

نکته مهم تر اینکه حتی در صورتی که فرد یمانی قبل از خروج شناخته شود، بازهم برای اطاعت از او فوریتی نیست. چنانچه در روایت آمده است:
 بن قاسم می گوید: از امام صادق ع شنیدم که می فرمود: بخدا سوگند آن را که شما می خواهید کسی نیست مگر شخصی که همه بنی فاطمه پیرامون او گرد آیند. همین که ماه رجب شد به نام خدای عز وجل روی آورید و اگر خواستید تا ماه شعبان هم عقب بیندازید زیانی نیست، و اگر بخواهید ماه رمضان هم فریضه روزه را در میان خانواده خود بگیرید شاید این کار موجب نیروی بیشتری برای شما گردد و البته خروج سفیانی (برای شناخت هنگامه ظهور) شما را بس است».

(علی بن إبراهیم عن أبیه عن صفوان بن یحیی عن عیص بن القاسم قال سمعت أبا عبد الله ع بقول… فوالله ما صاحبکم إلا من اجتمعوا علیه إذا کان رجب فأقبلوا على اسم الله عزوجل وإن أحببتم أن تتأخروا إلى شعبان فلاضیر و إن أحببتم أن تصوموا فی أهالیکم فلعل ذلک أن یکون أقوى لکم وکفاکم بالسفیانی علامه. الکافی، ج ۸، ص ۲۶۴)

توجه گردد؛ چنانچه وجوب اطاعت و نصرت یمانی فوریت داشت، به چه دلیلی امام صادق (ع) ، به شیعیان اذن تأخیر و یاری تا چند ماه دیگر را داده و نشانه ای به نام سفیانی را ملاک قرار داده است؟

ب: همزمانی با خروج خراسانی و سفیانی:

بر اساس یک روایت ، ( خروج السفیانی و الیمانی والخراسانی فی سنه واحده فی شهر واحدفی یوم واحد ، الغیبه للنعمانی، ص ۱۶۲)
یمانی بایستی با خروج سفیانی و خراسانی در یک روز واقع شود.

لذا شاخصه شناخت یمانی، خروج سفیانی و خراسانی است. این درحالی است که هنوز سفیانی و خراسانی خروج نکرده و خروج یمانی بایستی همزمان با خروج آنان باشد. لذا با توجه به عدم خروج خراسانی و سفیانی، ادعای یمانی بودن احمد الحسن باطل خواهد بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن