" /> تغییر قبله از روس به لندن - بهائیت
پرسش و پاسخ

تغییر قبله از روس به لندن

تغییر قبله از روس به لندن

عباس افندی: تغییر قبله از روس به لندن‌. چگونه ؟

‌عباس افندی در سالهای ۱۹۱۳ ــ ۱۹۱۱ سفری به اروپا و امریکا کرد و طی سخنرانی‌های متعددی که در مجامع گوناگون (عمدتاً ماسونی) آن دیار ایراد نمود، صراحتاً از انگلیس (و امریکا) جانبداری کرد. برای نمونه، در یکی از سخنرانی‌های خود (در منزل میسیس کراپر، سال ۱۹۱۱) مدعی شد که: «اهالی ایران بسیار مسرورند از این‌که من آمدم اینجا. این آمدن من اینجا سبب الفت بین ایران و انگلیس است. ارتباط تام [بین دو کشور] حاصل‌می شود و نتیجه به درجه‌ای می‌رسد که بزودی از افراد ایران، جان خود را برای انگلیس فدا می‌کنند و همین طور انگلیس خود را برای ایران فدا نماید»![۱] .

‌یکی از پژوهشگران پراطلاع معاصر، «سفر سالهای ۱۹۱۳ ــ ۱۹۱۱ عباس افندی به اروپا و امریکا» را «که با تبلیغات فراوان از سوی متنفذین محافل سیاسی و مطبوعاتی دنیای غرب همراه بود، نشانی آشکار از پیوند عمیق میان سران فرقه ی بهائی و کانون‌های مقتدری در اروپا و امریکا» می‌داند.[۲]  به نوشته وی: «سفر سالهای ۱۹۱۳ ــ ۱۹۱۱ عباس افندی به اروپا و امریکا سفری کاملاً برنامه‌ریزی شده بود. بررسی جریان این سفر و مجامعی که عباس افندی در آن حضور یافت، نشان می‌دهد که کانون‌های مقتدری در پشت این ماجرا حضور داشتند و می‌کوشیدند تا این «پیغمبر» نوظهور شرقی را به عنوان نماد پیدایش «مذهب جدید انسانی» آرمان ماسونی ــ تئوسوفیستی، معرفی کنند. این بررسی ثابت می‌کند که کارگردان اصلی این نمایش انجمن جهانی تئوسوفی، یکی از محافل عالی ماسونی غرب، بود… در این سفر، تبلیغات وسیعی درباره عباس افندی، به عنوان یکی از رهبران تئوسوفیسم، صورت گرفت؛ این تبلیغات به حدی بود که ملکه رومانی و دخترش ژولیا وی را به عنوان «رهبر تئوسوفیسم» می‌شناختند و به این عنوان با او مکاتبه داشتند. عباس افندی در این سفر با برخی رجال سیاسی و فرهنگی ایران ــ چون جلال‌الدوله پسر ظل‌السلطان، دوستمحمدخان معیرالممالک داماد ناصرالدین شاه، سیدحسن تقی‌زاده، میرزامحمدخان قزوینی، علیقلی خان سرداراسعد بختیاری و غیره ــ ملاقات کرد. این ماجرا، که حمایت کانون‌های عالی قدرت جهان معاصر را از بهائیگری نشان می‌داد، بر محافل سیاسی عثمانی و مصر نیز تأثیر نهاد و عباس افندی پس از بازگشت از این سفر، وزن و اهمیتی تازه یافت».[۳] .

‌عباس افندی در محرم ۱۳۳۲ق (دسامبر ۱۹۱۳) به مقرٌ خود در عکا بازگشت[۴] ، اما روشن است که وی، دیگر آن عنصر منزوی پیشین نبود و شواهد تاریخی نشان می‌دهد که رجال وقت دولت عثمانی نیز (که در خط ارتباط با «آلمان» و تضاد با «انگلیس» گام می‌زدند) همین تصور را داشتند و به همین دلیل نیز فضا را بر او و یارانش در فلسطین، تنگ ساختند. به قول سر دنیس رایت، دیپلمات و مورخ پراطلاع انگلیسی: «پس از بازگشت به عکا که هنوز زیر سلطه ی عثمانی‌ها قرار داشت شرایط زندگی برای عبدالبها و پیروانش به هیچ وجه آسان نبود».[۵]  حوادث بعدی نشان داد که پیشوای بهائیت، لندن و امریکا را به عنوان قبله ی جدید برگزیده است.(۶)

(۱)خطابات عبدالبهاء .چاپ مصر .ج ۱.ص ۲۳ . (۲)جستارهائی ازتاریخ بهائیگری درایران  .ص ۱۵ نظریه توطئه . عبدالله شهبازی .ص ۶۹ . (۴)اخبارامری .سال ۳۹ .ش ۹و۱۰ .آذر ودی ۱۳۳۹ .ص ۶۵۴ .(۵)ایرانیان درمیان انگلیسی ها . ترجمه کریم امامی .ص ۲۸۶ .(۶)بهائیت آنگونه که هست . مولف : موسی نجفی .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن