" /> چراشوقی اختیار طلاق رابه همسرش داد ؟ - بهائیت
پرسش و پاسخ

چراشوقی اختیار طلاق رابه همسرش داد ؟

چراشوقی اختیار طلاق رابه همسرش داد ؟
به موجب اسنادی که « لجنه‏ی امری تهران » در اختیار دارد چهار سال پیش از درگذشت شوقی افندی مابین زن و شوهر اختلاف روی داد و آخرین پیشوای بهائیت همسرش « روحیه » را در ادامه زندگی و یا طلاق و کناره‏گیری از او مخیر کرده است. خود روحیه خانم در کنفرانس بهائیان در « ویلمت » می‏گوید:
« چقدر مسرور بودم که بایستی در خدمت حضرت شوقی افندی باشم. فکر می‏کردم که من دیگر به عالی‏ترین مقامات خود رسیده و هیچ گونه ناراحتی روحی نخواهم داشت. این فکر با من بود تا روزی حضرت شوقی افندی با نظری عمیق به من فرمودند: « آینده تو در ید اختیار تست و انتخاب طریق صواب و خطا در کف اقتدار تو »
« و از آن روز تا به حال این فرمایش هیکل مبارک در من ایجاد ناراحتی کرده است… » [۱] .
نویسنده لجنه امری تهران « این اظهارات حرم… پیشوا » را تفسیر کرده می‏نویسد:
« … ملاحظه می‏فرمایید زنی که عقیم بود و به سبب عقده‏ی نازایی که برای زنان عقیم بدترین دردهاست ناراحتی روحی به بار آورده و خود بدان معترف بوده و ولی عزیز امرالله با احاطه غیبیه‏ای که به حوادث امور داشتند، به مشار الیه یادآور می‏شوند که آینده تو در ید اختیار تست و انتخاب طریق صواب و خطا در کف اقتدار تو. تعجب در این است که ایادی چگونه خود را در اختیار چنین زنی قرار داده‏اند که با طرد رئیس جامعه بهائی به دست آنها موجبات انشقاق و اختلاف را در دیانت بهائی فراهم نمایند… » [۲] .
منشعبین از بهائیت شعری درباره روحیه خانم سروده و می‏گویند:
یا للعجبا زنی عقیم و نازا
بنمود چه فتنه‏ای به عالم برپا
با عقده نازائیش آن مظهر حقد
شد علت انشقاق در امر بها
آنانکه مطیع آن زن حیله‏گرند
از حیله و مکر او مگر بی‏خبرند
آیا همه نادیده مطیعش گشتند
یا این که تمام غافل و کور و کرند [۳] .
اما موافقان « خانم روحیه ماکسول » درباره‏اش می‏گویند: « او پنجمین پیشوای بهائیت و اداره کننده فرقه بهائی در جهان است. و به نظر کسانی که همیشه با شک و تردید به این فرقه نوظهور می‏نگریسته‏اند، بهائیت کنونی یک فرقه عادی است نه مذهب و آئین روحانیت. »
درباره‏ی شوقی و همسر امریکائی‏اش گفته‏اند:
« … پس از چندی زن کانادائی گرفت. اندک اندک زن و کسان زن بر او چیره شدند و نخست دست ایرانیها را از کار کوتاه کردند و آنگاه به خویشاوندان شوقی پرداختند و بر سر خواسته و پول و پیشکشی‏هایی که از ایران و هندوستان می‏فرستادند کشمکش درگرفت. در آغاز کار به جائی رسید که جز امریکائیها که کسان زنش بودند همه از گرداگردش پراکنده شدند » [۴] .
این را هم بدانیم که شوقی ربانی با این که از نظر جنسی به گفته‏ی عرب‏ها « انشی » و به اصطلاح دوگانه‏ای بود با این حال او پس از برگشت از لندن با یکی از خانم‏های انگلیسی که نامش لیدی بلام فیلد و دارای پایگاهی بود به حیفا آمد. به گفته صبحی: « این زن پاینام ستاره خانم در میان بهائیان داشت و اولین نامه را که شوقی به بهائیان نوشت دستینه‏ی او نیز در پایین آن بود و در آن روز با شوقی همدستی می‏کرد و درباره‏ی او سخنها گفته‏اند که ما از آن می‏گذریم » [۵] (۶)

(۱)مجله آهنگ بدیع . شماره ۱۲۹ .ص ۱۳۲ ./ (۲)نشریه شماره ۹ لجنه امری . تهران . ص ۲ . / (۳)نشریه شماره ۹ لجنه امری . تهران . ص ۱۵ ./ (۴)پیام پدر . ص ۱۸۱ . / (۵) همان . ص ۲۱۰ . / (۶)انشعابات در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی . صص ۲۳۵-۲۳۲ .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن