" />  اولریش تسوینگلی Ulrich Zwingli - مسیحیت
مقالات

 اولریش تسوینگلی Ulrich Zwingli

 اولریش تسوینگلی Ulrich Zwingli

تاریخ نشان داده است که گاه حوادثی نه چندان مهم، منشا تحولات اساسی و سرنوشت سازی در تاریخ بشر بوده است به گونه­ای که پیامدهای بعضی از این تحولات و نیز تاثیرات آنها در حوزه های مختلف در باور پرچم­داران آن نیز نمی­گنجیده است. به عنوان مثال روزی که پولس تغییر کیش داد و شروع به تفسیر آیین مسیح کرد هرگز نمی­پنداشت که تفاسیرش از دین مسیح مرزهای زمان و مکان را درنوردیده و جهان مسیحیت را وارد مرحله­ای متفاوت کند.
یکی از این افراد تاثیرگذار که حوادث زندگیش راه جدیدی را پیش پای کلیسا نهاد تسوینگلی بود.

تسوینگلی از آغاز تا انجام
اولریش در «روز سال نو» در سال ۱۴۸۴ در دره توگنبرگ در کانتون[۱] سنت گالن در بخش شرقی سوئیس امروزی دیده به جهان گشود. او پس از پشت سر گذاشتن آموزش ابتدایی در بُرن، وارد دانشگاه وین شد که به سبب اصلاحات دانشگاهی یکی از پرشورترین دانشگاه­ها بود. پس از این مرحله تسوینگلی وارد دانشگاه بال شد و سرانجام در سال ۱۵۰۶ به مقام کشیشی نائل آمد و به مدت ده سال در گلاروس در این منصب خدمت کرد و پس از آن در سال ۱۵۱۶ در صومعه بندیکتیان در اینزیدلن به عنوان کشیش مردم مشغول به خدمت شد. در این زمان برای تسوینگلی جای تردیدی باقی نمانده بود که کلیسا نیازمند اصلاحات در چارچوب نسخه اومانیست­های معتقد به کتاب مقدس، مانند اراسموس می­باشد؛ از اینرو با پذیرفتن پست جدید کشیش مردم در زوریخ شروع به برنامه­های اصلاحی خود کرد.
در سال ۱۵۱۹ از ترس طاعون فرار کرد و وقتی بازگشت از منبر کشیش اعظم که در کلیسای اصلی شهر بود بهره می­جست تا به هدفش که اجرای برنامه اصلاحات بود دست یابد.این روند برای روحانیون کاتولیک بسیار گران آمد بنابراین مناقشات علنی شدیدی میان دو طرف درگرفت. از آنجا که تسوینگلی در ترجمه زبان یونانی، لاتین و عبری به گویش محلی سوییس توانا بود برتری قابل ملاحظه­ای داشت. از این رو شورای شهر از او طرفداری کرد و سیاست رسمی شهر زوریخ، برنامه­ای اصلاحی شد که مبتنی بر کتاب مقدس بود؛ نظیر برنامه­ای که تسوینگلی ترسیم کرده بود.
موفقیت تسوینگلی در برنامه اصلاحی خود موجب شد که او دیگر شوراهای شهر را نیز به برگزاری بحثهای علنی متقاعد کند. در نتیجه در سال ۱۵۲۸ و هم­زمان با تصمیم شهر بُرن برای اصلاحات و با تلاش­های وی تحولات عمده­ای در این زمینه حاصل شد.
در زمان حیات تسوینگلی اکثر مبادی اصلاحیش در بیشتر شهرهای اروپای مرکزی مثل بُرن، گلاروس، مولهاوزن و استراسبورگ انتشار یافت و عاقبت منجر به جنگ داخلی بین پیروان او و کاتولیک­ها گردید تا اینکه خودش در یکی از این جنگها در سال ۱۵۳۱ به قتل رسید.[۲] [۳] [۴]

علل اصلاحات در قرن ۱۶
پیش از اصلاحات مورد نظر تسوینگلی، مقدماتی صورت گرفت که منجر به بروز این اصلاحات شد. هانس کونگ که خود یکی از اعضای قدیمی کلیسای کاتولیک است در این زمینه به موارد زیر اشاره می­کند:
۱-اضمحلال حکومت جهانی پاپ و تقسیم آن به دو قسمت شرق و غرب.
۲-ناکامی شوراهای اصلاحی(کنستانس،بازل،فلورانس و لاترن) در «اصلاح کلیسا، ریاست و اعضای آن».
۳-برقراری نوعی اقتصاد پولی به جای اقتصاد بیعی، اختراع چاپ و اقبال عمومی به آموزش و پرورش و کتابهای مقدس.
۴-تمرکزگرایی دستگاه پاپ و رفتار غیر اخلاقی آن، سیاست مالی نظارت ناپذیر و مقاومت سرسختانه آن در برابر اصلاح و خصوصا خرید و فروش آمرزش نامه­ها.
۵-شیوه­ای که بواسطه آن کلیسا و الهیات بطور افراطی از قوانین شرع انباشته شد.
۶-عرفی شدن شدید سراسقفان.
۷-منتقدان جدی کلیسا مثل ویکلیف، هوس، مارسیلیوس و… .
۸-خودآگاهی روز افزون علوم دانشگاهی به منزله قدرت و مرجعی انتقادی در برابر کلیسا.[۵]
۹-وجود تفکر اومانیستی در برابر کلیسا محوری که تسوینگلی از آن بهره بسیاری برد.
و عوامل دیگری که با بررسی دقیق تاریخ قرون وسطای پسین می­توان از آنها پرده برداشت.

اولریش و اصلاح­گران معاصر
در مورد ارتباطات تسوینگلی باید گفت که دو نوع رابطه بین او و دیگر منتقدان برقرار شد:
۱- اراسموس: تسوینگلی در آراء و عقائد خویش به شدت متاثر از انسان گرایان خصوصا اراسموس است. او در سال ۱۵۱۶ اراسموس را در بال ملاقات کرد و از اندیشه­های خاص او عمیقا متاثر شد. تاثیر اراسموس بر تسوینگلی به طور خلاصه در این موارد است: «دین باید معنوی و درونی باشد. توجه اصلی نهضت اصلاح دین بر اخلاق کلیسا، تمایز برخی آباء اولیه کلیسا و…»[۶] او در سخنرانی­هایش درباره کتاب مقدس در سال ۱۵۱۹ از طبع یونانی عهد جدید مربوط به اراسموس استفاده کرد و گفت که نیازی به انبوه تفسیرهای کلیسا و محققان نیست.
۲-لوتر: تسوینگلی پس از ملاقات با لوتر متوجه شد که با او اختلاف دارد و نقطه اصلی این اختلاف درباره حضور مسیح در آیین عشای ربانی است زیرا لوتر می­گفت جسم و خون مسیح واقعا در نان و شراب حضور دارد و مومنان آن را دریافت می­کنند. اما تسوینگلی حضور مسیح را در قلوب مومنان می­دانست نه در اجزای نان و شراب.[۷]

نظریات (اصلاح گر)
اولریش تسوینگلی در سال ۱۵۲۸ در مناظره­ای از آراء و عقائدش دفاع کرد که در این عقائد، نارضایتی از فقدان اخلاق در کلیسا مشهود است. رابرت وورست نظریات او را اینگونه روایت می­کند:
۱-کلیسای مقدس مسیحی که در راس آن مسیح قرار دارد از کلمه خدا به وجود آمده، کلمه خدا در آن ساکن است و به صدای بیگانه­ای گوش فرا نمی­دهد.
۲-کلیسای مسیح به قانونها و فرمانهای خدا نمی­افزاید. بنابراین سنت­های بشری برای ما الزام­آور نیست مگر تا جایی­که بر کلام خدا مبتنی باشد.
۳-بدن و خون مسیح که اساسا و بطور جسمانی در نان عشای ربانی تناول می­شود نمی­تواند از کتاب مقدس اثبات شود.
۴-کاربرد متداول عشای ربانی که در آن مسیح برای گناهان زندگان و مردگان به خدا تقدیم می­شود مخالف کتاب مقدس است و سوء استفاده از آن موجب نارضایتی خدا می­شود.
۵-اگر تصاویر برای پرستش تعیین شوند باید آنها را به دور انداخت.
۶-ازدواج مقدس در کتاب مقدس برای هیچ طبقه­ای ممنوع نشده است بلکه به همه فرمان داده می­شود از بی­عفتی و فاحشگی بپرهیزند.[۸]
۷- همانطور که زن متجاهر به فسق بر اساس کتاب مقدس مشمول لعن سنگین است نتیجه می­گیریم که بی­عفتی و به کارگیری روسپیان در هیچ طبقه­ای شرم­آورتر از طبقه کشیشان نیست.[۹]

پیروان کلیسای اصلاح شده
کلیسای اصلاح شده پس از تسوینگلی با فراز و نشیب­های فراوانی روبرو شد مانند اینکه گروه آناباپتیست­ها که بنیانشان بر اصلاحات او بود با او مخالفت کرده و به سازشکاری متهم نمودند یا اینکه کالون توانست با تغییراتی بر پیروانش بیفزاید.
اما امروزه پیروان این کلیسا اغلب در سوئیس، اسکاتلند و آلمان قرار دارند.

[۱] یک قسمت از کشور مثل استان همراه با خود مختاری بیشتر
[۲] مک گراث ، آلیستر ؛درس نامه الهیات مسیحی ، بهروز حدادی ، قم ، دانشگاه ادیان و مذاهب ، ۱۳۸۴ ، ص ۱۴۲
[۳] مک گراث ، آلیستر ؛مقدمه ای بر تفکر نهضت اصلاح دینی، بهروز حدادی ، قم ، دانشگاه ادیان و مذاهب ،چاپ دوم ، ۱۳۸۷ ،ص ۲۰۲ تا۲۰۵
[۴] بایر ناس ، جان ؛ تاریخ جامع ادیان ، علی اصغر حکمت ، تهران ، انتشارات علمی فرهنگی ، چاپ ۱۳ ،۱۳۸۲ ، ص ۳-۶۷۲
[۵] کونگ ،هانس ؛ متفکران بزرگ مسیحی ،گروه مترجمان ،قم ، دانشگاه ادیان ، ۱۳۸۶ ، ص ۱۶۱ – ۱۶۲
[۶] مک گراث ، آلیستر ؛مقدمه ای بر تفکر نهضت اصلاح دینی، بهروز حدادی ، قم ، دانشگاه ادیان و مذاهب ،چاپ دوم ، ۱۳۸۷ ،ص۱۴۵ تا ۱۴۷
[۷] جو ویور ، مری ؛ درآمدی به مسیحیت ، حسن قنبری ، قم ، دانشگاه ادیان و مذاهب ،۱۳۸۱ ، ص ۳-۱۸۲
[۸] آنچه تسوینگلی در اینجا می گوید فرمان مسیح است و این در حالی است که پولس فرمانی بر خلاف آن داده است
[۹] وان وورست ، رابرت ای ؛ مسیحیت از لابلای متون ،جواد باغبانی عباس رسول زاده ، قم ،موسسه امام خمینی ،۱۳۸۴،ص ۳۵۶

 

 

 

 

نویسنده : محمد صادق احمدی
منبع مقاله: سایت پژوهشکده باقر العلوم(علیه السلام)

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن