" /> گذری بر جریان فرقه ای رام الله - عرفان های نوظهور
مقالات

گذری بر جریان فرقه ای رام الله

گذری بر جریان فرقه ای رام الله
پیمان فتاح با اسم مستعار «ا.م.ایلیا» مشهور به رام الله ۳۴ ساله و مدعی علوم متعالی و ماورائی است. فتاح با استفاده از نشریات و فضای اینترنت و نیاز جوانان و البته حمایت برخی از عناصر مشکوک و همچنین ایجاد سازمان تشکل یافته در داخل و خارج از کشور به دنبال ایجاد جریانی پر قدرت با عنوان هدایت الهی می باشد. فتاح در بین مریدان خود را «معلم جهانی و قطب علوم باطنی» معرفی می کند و پیروان وی او را با نام های “آواتار” به معنی سرور و آقا “تجسم جریان حقیقت”،”روح مجسم حق” و “تجسم الهی”” بنی سماء” معرفی می کنند.
طبق اسناد بدست آمده و هم چنین گفتگویی که با خود او و همراهان وی صورت پذیرفته است فتاح دانش چندانی ندارد. خود او می گوید «یک روز همان اندک اندوخته را هم سوزاندم و به فراموشی سپردم». بنابر برخی منابع وی تا کلاس پنجم ابتدایی و با توجه به گفتگویی که با مریدان وی صورت پذیرفته شده است وی تا پایان دوره راهنمایی سیکل درس خوانده و ترک تحصیل کرده است، برخی منابع دیگر نیز سواد او را در حد دیپلم عنوان کرده اند.
وی در طول فعالیت خود توانسته است بر تعداد قابل توجهی از جوانان تأثیر بگذارد و مریدانی دست و پا کند مریدان کوری که درباره او می گویند:
«روح خدا در او حلول کرده است و او خود نوری زنده است که هرگاه نور روحی خود را بر کسی بتاباند به او زندگی و حیات می‌دهد و انتقال این نور از او به برکت و شفای بیماری‌ها منتهی می‌شود… کلمات او سرشار از نیروی آفرینندگی و قوه خلاقه است… کیفیت قدرت شفادهندگی او در مقابله با افرادی که به این نام مشهورند، غیرقابل مقایسه است. او ارتباط گسترده‌ای با عالم غیب دارد و وجودش مملو از قدرت‌های غیبی است. قدرت الهی او در شفای بیماری‌های صعب‌العلاج و حتی علاج‌ناپذیر بوده است…»
فتاح همانند بسیاری از جریانات فرقه ای تلاش گسترده ای صورت داده است تا برنامه های خود را ساماندهی کند. به همین منظور در ابتدا چهار حلقه تشکیل داد و در بخش های ارتباطات ، نفوذ ،امور مالی و بین الملل کار خود را آغاز کرد.
لایه اول ارتباط با نماینده خدا در زمین است که به طور مشخص رام الله است و شروع به فریب دختران و پسران و هوا پرستان نمود. گرچه خود وی کمتر در محافل ظاهر می شد ولی جمعیت ال یاسین متشکل از تعداد زیادی، نشریات و موسسات فرهنگی و انجمن های فکری و تحقیقاتی با دهها هزار عضو را به وجود آورد که سالها در ایران فعالیت می کند و پس از آن به دنبال توسعه فعالیت های خود این سازمان را به خارج از مرزهای کشور هدایت نمود.
ایلیا تهران را مرکز فعالیت خود قرار داد و دامنه فعالیت های خود در شمال تهران توسعه داد و پس از گذشت ۴ سال ثروت قابل توجهی جمع آوری کرد. برنامه های وی در قالب نشست ها و همایش های معنوی ارائه می شود.
برنامه ریزان درباره برنامه های او می گویند:
«منتظر همایش بزرگ ما باشید. من نمی‌توانم هیچ اطلاعاتی در اختیار شما بگذارم. همه چیز در روز همایش مشخص می‌شود.»
بی‌تردید فعالیت این گروه بهره ای از معنویت و دین ندارند ولی به دلیل خلاء قانونی و نیاز جامعه به معنویت در حال رشد است. افراد فریبکاری نظیر «م.ایلیا» یا همان رام‌الله در دراز مدت اثرات تخریبی بسیاری در روح و روان جوانان این سرزمین به جا خواهد گذاشت. ولی متاسفانه تا کنون واکنشی جدی از سوی محافل متولی فرهنگ و علم نسبت به این نوع شیادی آشکار صورت نگرفته است.
بخشی از تعالیم پیما فتاح:
اگر از او و همراهان وی پرسیده شود که رام الله یعنی چه در جواب خواهند گفت (رام خدا) به معنی”تسلیم خدا” این عبارت ترکیب غلطی است که مریدان با عجله در توجیه سئوال عنوان می کنند. اما با توجه به عنوان رام الله و تعالیم وی باید گفت این جریان تحت تاثیر فرقه ای هندی موسوم به رام الله است.
۱٫ ابتدا به این دلیل که از بین همه عناوین”رام الله” را انتخاب کرده اند
۲٫ در ثانی بسیاری از تعالیم رام الله با آئین های هندی قابل مقایسه است
رام عنوان یکی فرقه هندی است که در دوره تصرف هند توسط انگلیسی ها پدید آمد. راماننده شخصیتی است که به عنوان اصلاح گر در مکتب ویشنو معروف شده است و توانست با الغاء سیستم کاست و اعلام حلال بودن گوشت حیوانات جریان جدید نوویشنویسم را پدید آورد.
شیخ کبیر پانتیس (۱۴۴۰م ۱۵۱۸م)از شاگردان برجسته راماننده بود که پدرش مسلمان و مادرش ویشنو است و تحت تاثیر افکار برخی از مسلمین قرار دارد وی تغییراتی در جریان ویشنو به وجود آورد. از یک سو معتقد به تناسخ ارواح است و از سوی دیگر به خدای واحد معتقد است.
از جمله شاگردان شیخ کبیر شخصی به نام بابانانک (۱۴۶۹تا۱۵۳۸م) است که آیئن سیک را در هند پایه گذاری کرد. وی هم تغییراتی در تعالیم اساتید خود ایجاد نمود که ایجاد فرقه رام الله از جمله آن است.
در این پدیده الله که خدای مسلمانان است با رام خدای ویشنو وحدت پیدا می کند و رام الله را به منظور بیان این مطلب که بین این دو خدا این همانی برقرار است بوجود می آورد رام الله به معنی (هوالله یا الله الله) است.
جریانی که توسط فتاح و خواهر دو قلوی خود در ایران راه اندازی شد در واقع احیای همان فرقه رام الله است. شرط ورود به این جریان برای مریدان این است که برای هربار کسی را با خود همراه سازند.
فتاح همانند بسیاری از فرقه های مدعی هدایت بشر است که برنامه های خود را در دو بخش عمومی و خصوصی ارائه می کند.
• بخش اول جنبه عمومی دارد و به منظور جذب صورت می پذیرد و مرحله احیا نام دارد شخص در این وادی دو مرتبه متولد می شود.
• بخش دوم برنامه های خصوصی است که برای کسانی طراحی شده است که فرقه آنها را پذیرفته و انتخاب شده اند.در این مرحله افراد هنرهای ماورائی و تعالیم سرّی را آموزش می بینند.و این برنامه همان هنر زندگی متعالی است.
تعالیم
۱٫اعتقاد به مبانی هندو (اصل رنج،اصل تناسخ،نوعی همه خدا انگاری)
با مطالعه بسیاری از فرقه های مدعی معنویت می توان به خوبی دریافت که اصول حاکم بر جریان های عرفانی شرقی و غربی تبلیغ می شود. و می توان گفت که به طور عمده این جریان ها تحت تاثیر آن آئین ها می باشند.
انسان تهی از معنویت و در معرض آسیب های جدی ناشی از فقدان و یا انکار خدا برای جبران بسیاری از نگرانی ها و فشارها به شعارهای فریبنده این فرقه ها دل خوش می کنند. این در حالی است که در گفتگو با بسیاری از اعضای این فرقه ها یاس و همچنین عوارض ناشی از سوء استفاده به وضوح دیده می شود.رنج در آوین هندی آموزه ای است که حاصل جهل بشر است و فرقه متنوع هندی برای از بین بردن آثار رنج در زندگی بشر راهکارهای مختلفی دارند.یوگا،انواع تهذیب و ریاضت و … از جمله این رهنمود ها است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به کتب مفصل تر از این مسائل کسب اطلاع نمایند.
پیمان فتاح می نویسد:
برای نجات و تعالی بشر ، برای نابودی رنج و نادانی اش ، او باید به “حقیقت خود” باز گردد و این چنین است که زندگی متعالی تحقق می یابد. و هدف ما بازگشت به حضور الهی و هستی نا محدود است. هدف ما وصول به یگانه حقیقت زنده و لایتناهی است. هدف ما، وصل به اوست. حال که نجات و تعالی بشر ، در زندگی الهی و حضور خداست ، چگونه می توان به حضور الهی رسید و الهی زیست؟ با خداگرایی و حقیقت گرایی محض. با تسلیم کامل به جریان حقیقت زنده. یعنی ارتباط همه جانبه با حضور الهی و دریافت آن در همه ابعاد. تسلیم بودن نفس،ذهن و قلب.تسلیم ساختن آگاهی،کلام و عمل.
۲٫استفاده از یوگا به عنوان یک روش سلوکی و عرفانی
جریان یوگا خود یکی از مکاتب فلسفی هندی است که بسیاری از آموزه های آن با مبانی ادیان آسمانی منافات دارد.با توجه به نفوذ آن در مجامع علمی اروپائی تا کنون تایید علمی برای صحت ادعای های خود دریافت نکرده است متاسفانه مسئولین و حتی بساری از متدینین در محافل و کانون هایی که به صورت رسمی با عنوان یوگا فعالیت می کنند شرکت می کنند در حالی که از ماهیت و جهان بینی آن اطلاعات چندانی ندارند.تبلیغات آزاد و جذاب این نوع از ریاضت در کشور بسیار گسترده و فریبنده است ولی محافل برگذار کننده یوگا با الهام از مکتب فلسفی یوگا در مراتب ویژه اقدام به شستشوی ذهنی و ترویج بی بند و باری می نمایند. و رام الله هم از این قاعده مستثنی نیست.
۳٫تاکید بر مسئله عشق
فتاح می نویسد:
هستیم. تنها به نسبت های مختلف از این عشق غافل شده ایم و به خواب رفته یا بیداریم. ببینید که ارتباط عاشق حقیقی با معشوق خود چگونه است. اگر اینگونه با خداوند در ارتباط باشید، رستگارید و در اتصال آنچه گفتم خلاصه تعلیمات پیامبران و معلمین الهی بود. واقعیت را دریابید پیش از آنکه دیر شود .
۴٫تاکید بر برابری همه ادیان که نتیجه اش تکثر گرایی افراطی در دین و برداشتن ملاک حقانیت در عناصر بنیادی ادیان می باشد.که به طور قطع هیچ یک از اندیشمندان چنین برابری را تایید نمی کنند.وی می نویسد:
«دین من، دین تو، این دین الهی نیست. دین من، دین خداست. حقیقت مذهب، عشق است. ادیان و مکاتب، روش های آشکار شدن و نشان دادن این عشق می باشند. همه ادیان در اصل یکی هستند. اختلاف از شماست، نه از کلام و روش خداوند. تفرقه به هر شکلی که باشد، عمل شیطانی است و تفرقه در میان تعالیم الهی و بندگان خداوند از مکرهای به ثمر نشسته شیطان است… دین من عشق است و عشق و عاشق و معشوق یکی است.»همان کتاب
۵٫تاکید بر پیوند های جنسی که منشاء وحدت درونی است.با مطالعه کتاب هدایت الهی به خوبی می توان دریافت که رام الله تحت تاثیر آئین تانترا است.
تا یگانگی را در زمین تجربه نکنی تجربه آن در آسمان بعید است
آموزه های این آئین مهمترین عامل برای سوء استفاده از بسیاری از مریدان و ترویج بی بندوباری در کشور می باشد.تانترا بر مبنای اتحاد بین دو جنس نرو ماده استوار گردیه است که افرادی مثل باگوان اشو مروج آن می باشند.
فتاح مدتی پیش تحت تعقیب و راهی زندان شد و در حال حاضر این شخص با قید وثیقه آزاد است. پرونده این شخص باز است و تعداد قابل توجهی شاکی اعم از عرضی و حقوقی دارد.
۶٫بسیاری از کتابها و نوشته متعلق به وی نیست و برخی از شاکیان وی کسانی هستند که حقوق معنوی آنها تضییع شده است.
با توجه به واقعیت های مذکور پس از دستگیری، مریدان و وابستگان به جریان رام الله به دنبال وجاهت از دست رفته نامه های به مسئولین مختلف و مراجع تقلید و فقها ارسال کردند و با اظهار تظلم متقاضی دیدار و گفتگو شده اند که لازم است مسئولین متوجه اصل خطر و ترقندهای این گروه باشند.

برخی از منابع :
• بی‎ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ص ۲۷۶، ترجمه علی اصغر حکمت، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، چاپ پنجم،
• شایگان داریوش ادیان ومکتب های فلسفی هند تهران ،موسسه انتشارات امیرکبیر۱۳۶۲
• توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، ص ۱۲، انتشارات سمت، چاپ اول، ۱۳۷۹

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن