مقالات

به راستی لقب فاروق اعظم و صدیق از آن کیست؟

به راستی لقب فاروق اعظم و صدیق از آن کیست؟

معروف و مشهور است که اهل سنت به عمر لقب فاروق و به ابوبکر لقب صدیق می دهند،در حالی که طبق کتب معروف مورد تاییدشان، این القاب مناسب شان این دو نفر نیست,و این القاب برای کس دیگر ثابت شده است

۱-لقب صدیق در شان ابوبکر نیست

ابن ماجه در سننش که یکی از صحاح سته معتبر در نزد اهل سنت، با سند صحیح می گوید:

عَنْ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ عَلِیٌّ أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَأَخُو رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ لَا یَقُولُهَا بَعْدِی إِلَّا کَذَّابٌ صَلَّیْتُ قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنِینَ .

عباد بن عبد الله گوید : علی علیه السلام فرمود : من بنده خدا ، برادر رسول خدا و صدیق اکبر هستم ، پس از من جز دروغگو کسی دیگر خود را «صدیق» نخواهد خواند ، من هفت سال قبل از دیگران نماز می‌خواندم .(۱)

ابن قتیبه دینوری در کتاب المعارف می‌نویسد :

عن معاذه بنت عبد الله العدویه سمعت علی بن أبی طالب على منبر البصره وهو یقول أنا الصدیق الأکبر آمنت قبل ان یؤمن أبو بکر وأسلمت قبل أن یسلم أبو بکر .

معاذه دختر عبد الله ‌گوید که از علی بن أبی طالب علیه السلام شنیدم که بر بالای منبر بصره می‌فرمود : من صدیق اکبر هستم ، ایمان آوردم قبل از آن که ابوبکر ایمان بیاورد ، اسلام آوردم قبل از آن که ابوبکر اسلام بیاورد .(۲)

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم  فرمود :

” الصدیقون ثلاثه : حبیب النجار مؤمن آل یاسین ، وحزبیل مؤمن آل فرعون ، وعلی بن أبی طالب الثالث ، وهو أفضلهم .

صدیقان سه نفر هستند : حبیب نجار ، مؤمن آل یاسین ، حزقیل مؤمن آل فرعون ، و علی بن أبی طالب علیه اسلام که او برتر از آن ها است .(۳)

و………

اگر ابوبکر مستحق لقب صدیق بودن بود پیامبر اکرم در این حدیث هم اسمی از او می آورد

۲-در کتب اهل سنت آمده است که،این دو لقب برای ابوبکر و عمر از جعلیات است

ابن جوزی ،در کتاب الموضوعات می‌نویسد :

عن أبى الدرداء عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : «رأیت لیله أسرى بى فی العرش فرنده خضراء فیها مکتوب بنور أبیض : لا إله إلا الله محمد رسول الله أبو بکر الصدیق عمر الفاروق».

أبی درداء از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم  نقل می‌کند که آن حضرت فرمود : در شب معراج دیدم که در عرش خداوند بر لوحی سبز با نور سفید نوشته شده بود « خدایی جز خدای یکتا نیست ، محمد صلی الله علیه وآله وسلم رسول او است ، ابوبکر صدیق و عمر فاروق است ! .

بعد در نقد روایت می‌نویسد :

هذا حدیث لا یصحّ ، والمتّهم به عمر بن إسماعیل قال یحیى : لیس بشئ کذّاب ، دجال ، سوء ، خبیث ، وقال النسائی والدارقطنی : متروک الحدیث .

این حدیث صحیح نیست و کسی که به آن متهم است عمر بن اسماعیل است . یحیی بن معین در باره او گفته است : سخن او ارزش ندارد ، دروغ‌گو است ، آدمی بد و خبیث است . نسائی و دارقطنی گفته‌اند : حدیث او متروک است .(۴)

در کتب دیگر هم به ضعیف بودن این حدیث اشاره دارد(۵)

۳-اهل کتاب برای نخستین بار،عمر را فاروق نامیدند

نخستین بار اهل کتاب عمر را فاروق نامیدند :

قال بن شهاب بلغنا أن أهل الکتاب کانوا أول من قال لعمر الفاروق وکان المسلمون یأثرون ذلک من قولهم ولم یبلغنا أن رسول الله صلى الله علیه وسلم ذکر من ذلک شیئا .

ابن شهاب گوید : این گونه به ما رسیده است که اهل کتاب نخستین کسانی بودند که به عمر لقب فاروق دادند و مسلمانان از سخن آن‌ها متأثر شدند و این لقب را در باره عمر استعمال کردند  و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم هیچ مطلبی در این باره به ما نرسیده است .(۶)

عمر بن الخطاب … ملقب به فاروق ، ‌گویند که اهل کتاب این لقب را به عمر دادند .

۴-لقب فاروق را پیامبر اکرم به علی علیه السلام نسبت داد

روى المتّقی عن حذیفه: «أنّ أوّل من آمن بی واوّل من یصافحنی یوم القیامه وهو الصّدیق الأکبر، وهذا فاروق هذه الأمّه یفرق بین الحقّ والباطل وهذا یعسوب المؤمنین والمال یعسوب الظالمین. قاله لعلی».

على اولین کسى است که به من ایمان آورده، و نخستین کسى است که در روز قیامت با من مصافحه مى کند، و اوست که صدیق اکبر است، و فاروق(تمییز) بین جق و باطل است!!علی پادشاه مومنین و مال پادشاه ظالمین است(۷)

مشابه این روایت از انس ،ابی لیلی الغفاری و الحافظ ابن مردویه باسناده عن ابن عباس‏ هم وارد شده است(۸)

۵-به اهل سنت و وهابیون می گوییم اگر حدیث صحیح السندی آوردید که لقب فاروق به عمر و لقب صدیق به ابوبکر اختصاص دارد،ما قبول می کنیم

پی نوشت ها:

[۱ ] سنن ابن ماجه ، ج۱ ، ص ۴۴ ، و البدایه والنهایه ،ابن کثیر، ج۳ ، ص ۲۶ و  المستدرک ، حاکم نیشابوری ، ج۳ ،  ص ۱۱۲ ، و تاریخ طبری ،ابن اثیر ج۲ ، ص ۵۶ ، والکامل ، ابن الاثیر ، ج۲ ، ص ۵۷ و فرائد السمطین ، حموینی ، ج ۱ ص ۲۴۸ و …………..

[۲ ] المعارف – ابن قتیبه – ص ۱۶۹ و تهذیب الکمال – المزی – ج ۱۲ – ص ۱۸ – ۱۹ و البدایه والنهایه – ابن کثیر – ج ۷ – ص ۳۷۰ و … .

[۳ ] مناقب علی بن أبی طالب (ع) – أبی بکر أحمد بن موسى ابن مردویه الأصفهانی – ص ۳۳۱ ، الجامع الصغیر – جلال الدین السیوطی – ج ۲ – ص ۱۱۵ ، کنز العمال – المتقی الهندی – ج ۱۱ – ص ۶۰۱ و………..

[۴ ] الموضوعات ، ابن جوزی ، ج۱ ، ص ۳۲۷ . الموضوعات ، ابن جوزی ، ج۱ ، ص ۳۳۶ . الموضوعات ، ج۱ ،‌ ص۳۳۷ .

[۵ ] مجمع الزوائد ،‌ الهیثمی ،‌ ج۹ ، ص۵۸ . کنز العمال ، متقی هندی، ج۱۳ ، ص۲۳۶ . میزان الاعتدال ، ذهبی ، ج۱ ،‌ ص۵۴۰ و لسان المیزان ، ابن حجر ، ج۲ ، ص۲۹۵ . البدایه والنهایه ،ابن کثیر، ج۷ ،‌ ص۲۳۰ .

[۶ ] الطبقات الکبرى – محمد بن سعد – ج ۳ – ص ۲۷۰ و تاریخ مدینه دمشق – ابن عساکر – ج ۴۴ – ص ۵۱ و تاریخ الطبری – الطبری – ج ۳ – ص ۲۶۷ و أسد الغابه – ابن الأثیر – ج ۴ – ص ۵۷ . البدایه والنهایه – ابن کثیر – ج ۷ – ص ۱۵۰ .

[۷ ] کنز العمال ج ۱۱ ص ۶۱۶ طبع حلب

[۸ ] المصدر ج ۱۱ ص ۶۱۲، ورواه محمّد بن رستم فی تحفه المحبین بمناقب الخلفاء الراشدین ص ۱۸۹٫ المعجم الکبیر، الطبرانی ،ج ۶ ص ۲۶۹ حدیث ۶۱۸۴ ، مجمع الزوائد، أبی بکر الهیثمی، جلد ۹ ص ۱۰۹ حدیث ۱۴۵۹۷

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن