مقالات

تروریسم آمرین به معروف!

تروریسم آمرین به معروف!

حالا دیگر هیچ فرد مسلمانی از خادم الحرمین رضایت ندارد. در مدینه؛ شهر پیامبر (صلّی ا… علیه و آله) به ناموس شیعه اهانت شد، چادر از سر زنان برداشتند… و توسط اعضای هیئت امر به معروف(!) از این صحنه ها تصویر بردای شد…

انجا به افراد سالخورده نیز اهانت شد و عمامه از سر روحانیون بر روی زمین افتاد و پایمال شد و سپس هدف سنگ و ضربات باطوم قرار گرفتند، به همراه آنان جوانانی هم بودند که کمتر از هفده سال داشتند، آنها با ضربات چاقو و شلیک اسلحه مورد استقبال وهابیت قرار گرفتند.

آنچه در بقیع اتفاق افتاد این بود که؛ عدّه ای از مؤمنین بی دفاع که به قصد زیارت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند از زیارت منع شدند، آنها بر اتمام واجبات دینی شان اصرار کردند و به همین خاطر مورد آزار و اذیّت قرار گرفتند، تا جایی که بعضی شهید و برخی دیگر مجروح و روانه بیمارستان شدند و زنان را آنچنان کتک زدند که بیهوش، در کنار بقیع به خاک و خون غلتیدند…

آری، جهانیان با مشاهده گوشه ای از این جنایات معنای امر به معروف و نهی از منکر وهابیت(!) را به خوبی درک کردند.

به گزارش «سلام شیعه» به نقل از روزنامه کویتی «الدّار» دکتر توفیق السیف (تحلیلگر مسائل سیاسی) در پاسخ به سوالات خبرنگار این روزنامه مبنی بر وقایع مدینه گفت: حقیقت این است که زائران شیعه حرم نبوی طبق اعتقادات خود در صحن خارجی دعاهای خاصّ زیارت پیامبر(ص) را می خوانند، ولی از سال گذشته از این کار منع شدند، همانطور که قبلاً از وارد کردن جنازه هایشان به داخل صحن برای ادای نماز بر آنها منع شده بودند، مسئله جدید در این سال این بود که توسّط اعضای هیئت امر به معروف از زنان شیعیان تصویر برداری شد، که زائرین به این کار اعتراض کردند، زیرا تصویر برداری از زنان عیب است. سپس اعضای این هیئت با عباراتی از قبیل: شما مشرکید، شما کافرید، شما بدعتگزاید، شما رافضی هستید… و دیگر عبارات و اصطلاحات تکفیری با آنها برخورد کردند، این اتفاقات طبیعتاً منجر به نزاع و کشمکش و زد و خورد بین آنها گردید.

دکتر السیف ادامه می دهد: موضوع تا اینجا تقریباً پایان پذیرفت، ولی اعضای آن هیئت، ضرب و شتم و اهانت به مردم را ادامه دادند و این باعث شد که مؤمنان به عنوان اعتراض، در مقابل دفتر هیئت امر به معروف تجمّع نمایند.

وی ادامه داد: سپس در روز بعد افراد زیادی از سلفیون تند رو با لباس شخصی و سنگ و باطوم به دست در صحن حرم پیامبر(ص) حاضر شدند (همه می دانند که در صحن پیامبر(ص) سنگ پیدا نمی شود) و شروع به ضرب وشتم شیعیان کردند و با کلماتی زشت و با فحش و ناسزا به آنها اهانت کردند، وقتی که باطومها بر سر شیعیان شکسته شد! دسته جاروها را از دست جاروکشان گرفتند و به انجام وظیفه شان پرداختند! حتّی آنها آمبولانسها را از قبل آماده کرده بودند تا اگر فردی از سلفیون زخمی شد آن را به بیمارستان انتقال دهند، ضرب و شتم مسلمین که بعضی از آنها از اهل سنّت بودند، تا رسیدن به خانه هایشان ادامه داشت. دکتر السیف می گوید: آنها حتّی با هفت تیر به روی شیعیان شلیک کردند و صفوف نمازگزاران را بر هم زدند، از جمله شیخ محمد الحویری به همراه زنان و کودکانش مورد اهانت شدید واقع شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.

وی در جواب به سؤالی درباره دلایل اصلی بروز این حادثه گفت: اصل مسأله برمی گردد به وجود خفقان شدید در کشور سعودی. در الاحساء و مدینه منوّره قوانین حکومتی بسیار سخت گیرانه و تبعیض آمیزی بر علیه شیعیان اعمال می شود، هیئت کبار علمای سعودی ظاهراً مورد اصلاحات قرار گرفت، ولیکن حتّی یک نماینده از شیعیان در آن راه نیافت، در حالی که یک نماینده از مذهب مالکی، یکی از شافعی، و یکی از حنفی به آن راه یافتند، آنها حتی به انتخاب نماینده شافعی به خاطر نزدیکی مذهب شافعی به شیعیان اعتراض کردند!

این چه عدالتی است که مالکی هایی که تعدادشان به ۲۵۰ هزار نفر هم نمی رسد و حنفی هایی که بیش از صد خانوار هم نمی شوند، دارای نماینده باشند، اما شیعیانی که بیش از ۲۰ درصد ساکنان مملکت سعودی را تشکیل می دهند، هیچ نماینده ای در مناصب سیاسی نداشته باشند؟! و تنها پنج نفر از مجلس شورایی که ۱۷۰ عضو دارد، از شیعیان هستند که یکی از آنها هم اسماعیلی است، در حالی که اگر شیعیان ۱۰ میلیون نفر هم بودند، باید ۱۷ کرسی می داشتند.

وی ادامه داد؛ اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد، کشور سعودی در آینده نزدیک دچار تحولات مهمی خواهد گردید. ما بارها با مسؤلان حکومتی دیدار کرده ایم، امّا متأسفانه هیچ توفیقی حاصل نشد، فقط مشتی سخنان رنگین و وعده و وعیدهای توخالی شنیدیم، و عملاً هیچ اقدامی صورت نگرفت.

ما به تمام آزادی خواهان اعلام می کنیم که باید مبارزه کنیم و تمام تلاشمان را به کار گیریم. اگر در مورد سیاست برخورد با شیعیان مشکلات حل نشود، اوضاع به حتم به حدّ انفجار پیش خواهد رفت. ما به تمام مسؤلان گفته ایم که نمی خواهیم اوضاع بحرانی تر و وخیم تر از این شود، بلکه ما خواستار همزیستی مسالمت آمیز و ثبات و امنیت و صیانت از کور هستیم. ما خواستار مساوات در کلیّه امور شهروندان سعودی هستیم، نه بیشتر، چرا نباید همانند سایر افراد وطن با ما برخورد شود، و نه به عنوان شهروند درجه دوم.

دکتر السیف در پاسخ به این سوال که؛ آیا ممکن است مسؤلان سعودی شیعیان را به عنوان اتباع خارجی حساب کنند گفت:

ما به کرّات از مسؤلان خواسته ایم که در این امر تجدید نظر کنند. به آنها گفته ایم که اگر دولت به شیعیان اعتماد نکند، مسأله غیر قابل حلّ خواهد گردید، ما تأکید می کنیم که مسلمانان شیعه سعودی هیچ وابستگی سیاسی نسبت به افراد خارج از وطن خودشان ندارند حال اگر دولت راه حلهایی برای این مسئله دارد، ما برای شنیدن راه‌حلهای آنها آمادگی کامل داریم، ولی تاکنون هیچ راه‌حلّی مطرح نشده است، فقط شعار داده اند. ما برای کمک به تثبیت دوستی با هموطنانمان و استقرار امنیت در کشور کاملاً آماده هستیم.

دکتر السیف می افزاید: به هیچ نحو ثابت نشده که شیعیان بر علیه ‌دولت اقدامی کرده باشد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری به نقل از شیخ حسن صفّار می نویسد: چشم پوشی حکومت در قبال اعمال وقیحانه هیئت امر به معروف و نهی از منکر بخشودنی نیست، و این؛ حق شیعه است که از پادشاه سعودی بخواهد تا در برابر این اقدامات که آخرین مورد آن، تعرّض به زائران شیعه القطیف و الاحساء و هتک حرمت آنان در جوار آن بقاع مقدّسه بود، چاره ای بیاندیشد و دستگیر شدگان را آزاد نماید، صفّار همچنین از اقدامات متعصّبانه و اهانتهای هیئت امر به معروف نسبت به زائران شیعه انتقاد کرد و خواستار مجازات عاملان این حادثه گردید، وی همچنین از شکنجه و ایراد اتهام به دستگیر شدگان و در مقابل تبرئه ضاربان ابراز نگرانی نمود و اشاره کرد که؛ رفتار هیئت امر به معروف با میهمانان زائر رسول ا… (صلّی ا… علیه و آله) و عاشقان بقیع و مقابر شهدای احد با اخلاق اسلامی و حقوق بشر و اظهارات پادشاه سعودی در خصوص گفتگوی ملّی و اسلامی و گفتگوی ادیان ، هیچ مطابقتی ندارد.

از سوی دیگر یکی از فعالین سیاسی در القطیف به نام محمد باقر النمر چنین گفت: حوادث بقیع صدمه ای دردناک برای عموم ملت سعودی و بخصوص شیعه بود، زیرا این حوادث تنها بعد از گذشت چند روز از اعلام اصلاحات خادم الحرمین الشریفین (ملک عبدا… بن عبدالعزیز) انجام گرفت، اصلاحاتی که مؤسسات دینی و از جمله هیئت امر به معروف را نیز شامل می شد، ملّت سعودی طی سالهای اخیر در شرایط خفقان آوری به سر برده اند، شیعیان سعودی شهروند سعودی بوده و هستند و وابسته به وطن و سرزمینی که در آن به دنیا آمده و رشد کرده اند، خواهند بود.

وی همچنین خواستار توقف حملات تبلیغاتی بر ضدّ شیعیان و مشارکت دادن شیعیان در حیات سیاسی و پرداختن به مسائل و مشکلاتشان به خصوص در القطیف و الاحساء گردید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن