مقالات

ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام)

آیا ثواب هایی که برای زیارت امام حسین در کتب شیعیان امده است، حقیقت دارد
یکی از ایراداتی که مخالفین به شیعیان می گیرند، این است که چگونه ممکن است این همه ثواب برای زائرین قبر امام حسین ثبت شود،به طوری که در احادیث شیعه آمده است که:
أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَوْ یَعْلَمُ اَلنَّاسُ مَا فِی زِیَارَهِ قَبْرِ اَلْحُسَیْنِ ع مِنَ اَلْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ- قُلْتُ وَ مَا فِیهِ قَالَ مَنْ أَتَاهُ تَشَوُّقاً کَتَبَ اَللَّهُ لَهُ أَلْفَ حِجَّهٍ مُتَقَبَّلَهٍ وَ أَلْفَ عُمْرَهٍ مَبْرُورَهٍ-
وَ أَجْرَ أَلْفِ شَهِیدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أَجْرَ أَلْفِ صَائِمٍ وَ ثَوَابَ أَلْفِ صَدَقَهٍ مَقْبُولَهٍ- وَ ثَوَابَ أَلْفِ نَسَمَهٍ أُرِیدَ بِهَا وَجْهُ اَللَّهِ….
امام باقر علیها السلام فرمود:
اگر مردم مى‌دانستند که در زیارت قبر حضرت حسین علیهما السلام چه فضل و ثوابى است حتما از شوق آن میمردند و از حسرت آن، جان هایشان از بدنها جدا می‌شد.
راوى مى‌گوید: عرض کردم: در زیارت آن حضرت چه اجر و ثوابى مى‌باشد.
حضرت فرمودند:
کسى که از روى شوق و ذوق به زیارت آن حضرت رود خداوند متعال هزار حج و هزار عمره قبول شده برایش مى‌نویسد و اجر و ثواب هزار شهید از شهداء بدر و اجر هزار روزه‌دار و ثواب هزار صدقه قبول شده و ثواب آزاد نمودن هزار بنده که در راه خدا آزاد شده باشند برایش منظور مى‌شود …….. [۱ ]
در پاسخ به این سوال ذکر چند نکته لازم است
نکته اول:
به راستی که اگر مقام امام حسین برای کسی ثابت شود، هضم این مسئله (ثواب عظیم زیارت امام حسین) برایش دشوار نیست
در کتب معتبر اهل سنت درباره مقام ایشان می خوانیم که:( به طور مختصر فقط به چند حدیث در این زمینه اشاره می کنیم)
ابن حجر عسقلانی :
«حسین بن علی بن ابیطالب، هاشمی، ابوعبداللَّه، مدنی، نوه رسول خدا صلی الله علیه و آله و دسته گل او از دنیا، و یکی از دو بزرگوار جوانان اهل بهشت است» [۲ ]
بخاری به سندش از نعیم نقل کرده که از ابن عمر سؤال شد: شخص محرم مگسی را به قتل می‌رساند، حکمش چیست؟ او در جواب گفت: اهل عراق از مگسی سؤال می‌کنند در حالی که فرزند دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به قتل رسانده‌اند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «هما ریحانتای من الدنیا (حسن و حسین دو ریحانه من از این دنیایند».[۳ ]
جابر بن عبداللَّه انصاری می‌گوید: «هرکس دوست دارد نظر کند به مردی از اهل بهشت، باید به حسین علیه السلام نظر کند؛ زیرا از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که چنین می‌فرمود»
[۴ ]
هیثمی نیز در «مجمع الزوائد» این حدیث را نقل کرده و در پایان می‌گوید: «رجال این حدیث رجال صحیح است غیر از ربیع بن سعد که او ثقه است» [۵ ]
عمر بن خطّاب، خطاب به امام حسین علیه السلام عرض کرد: «آن چه که بر سر ما روییده شده (یعنی اسلام) توسط شما خاندان بوده است» [۶]
اگر امام حسین مقامی عظیم نزد خداوند نداشت این همه معجزات بعد از مرگش دیده نمی شد، برای کسب اطلاع در این مورد به آدرس زیر رجوع کنید
http://www.adyannet.com/news/4257
نکته دوم:
اگر کسی مقام شهدا را باور کند در فضیلت زیارت امام حسین شکی نمی کند
وقتی قرآن درباره مقام شهید می فرماید:
فَلْیُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یَشْرُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا بِالْآخِرَهِ وَ مَنْ یُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً .کسانى که زندگى دنیا را به آخرت فروخته‏اند، باید در راه خدا پیکار کنند! و آن کس که در راه خدا پیکار کند، و کشته شود یا پیروز گردد، پاداش بزرگى به او خواهیم داد [۷]
طبق این آیه وقتی خدا پاداشی بزرگ به شهید می دهد پس چه اشکال دارد که طبق احادیث، به زیارت کننده یک شهید واقعی مثل امام حسین هم اجری عظیم مرحمت کند؟
بر همین اساس در احادیث اهل سنت فضیلتی بزرگ برای زیارت کنندگان امام رضا ذکر شده است
حموینى به سندش از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: «ستدفن بضعه منّى بخراسان، لایزورها مؤمن الاّ أوجب الله له الجنّه، و حرّم جسده على النار»
(زود است که پاره اى از تن من در خراسان دفن شود. هیچ مؤمنى او را زیارت نمى کند جز آن که خداوند براى او بهشت را واجب کرده و جسد او را بر آتش حرام کند.) [۸]
ابن حبّان
او در کتابش «الثقات» مى نویسد: «على بن موسى الرضا در طوس به خاطر شربتى که مأمون به او داد همان ساعت به شهادت رسید… قبرش در سناباد بیرون نوقان مشهور است، مردم به زیارت قبر او در کنار قبر رشید مى آیند. من او را بسیار زیارت کرده ام. هنگامى که طوس بودم هیچ گرفتارى بر من عارض نمى شد جز آن که به زیارت قبر على بن موسى الرضا ـ صلوات الله على جدّه و علیه ـ مى رفتم و از خداوند متعال مى خواستم که آن گرفتارى را از من دور کند، خداوند نیز دعایم را مستجاب کرده و آن گرفتارى ها را از من برطرف مى ساخت. و این مطلبى است که به طور مکرّر آن را تجربه نموده ام و در هر بار نیز گرفتارى ام برطرف شده است. خداوند ما را بر محبّت مصطفى و اهل بیتش ـ صلى الله علیه و علیهم أجمعین ـ بمیراند» [۹]

نکته سوم:
عجیب این است کسانی که برای زیارت عمر بن خطاب و ابوبکر در کتابی خود آداب و فضیلت هایی ذکر کرده اند، ولی همین افراد وقتی به زیارت امام حسین برخورد می کنند با آن مخالفت می کنند و آن را بدعت می دانند
در کتاب إعانه الطالبین درباره زیارت عمر آمده است که این طور به قبر عمر سلام می دهید
فیسلم على سیدنا عمر رضی الله عنه، ویقول: السلام علیک یا أمیر المؤمنین، یا سیدنا عمر بن الخطاب، یا ناطقا بالحق والصواب و…. [۱۰]

نکته چهارم:
به نظر می رسد چیزی که باعث شده مخالفین به احادیثی که درباره فضیلت زیارت امام حسین اشکال کنند، ثواب عظیمی است که برای این زیارت آورده اند، گویا درک بزرگی این ثواب برایشان مشکل است، وقتی در قرآن [۱۱] ثوابی هفتصد برابر بلکه بیشتر برای انفاق در راه خدا در نظر گرفته شده، پس درک ثواب عظیمی که برای زیارت کربلا بیان شده است، نباید محل اشکال باشد

نتیجه:
با توجه به مقام امام حسین در کتب اهل سنت، هیچ بعید نیست که خداوند به زائران این امام ثوابی عظیم مرحمت کند
[۱ ] کامل الزیارات، ‌ابن قولویه قمی ص ۲۷۰
[۲ ] تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۲۹۹٫
[ ۳] صحیح بخاری، ج ۵، ص ۳۳، کتاب فضائل الصحابه، باب مناقب الحسن و الحسین.
[۴ ] البدایه و النهایه، ج ۸، إسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی أبو الفداء،ص ۲۲۵٫
[۵ ] مجمع الزوائد، هیثمی، ج ۹، ص ۱۸۷
[۶ ] الاصابه،ابن حجر العسقلانی، ج ۱، ص ۳۳۳٫
[۷ ] نساء آیه ۷۴
[۸ ] فرائد السمطین، جوینی، ج ۲، ص ۱۸۸
[۹ ] الثقات، التمیمی البستی، ج ۸، ص ۴۵۶ و ۴۵۷٫
[ ۱۰] إعانه الطالبین على حل ألفاظ فتح المعین، أبو بکر (المشهور بالبکری) ج ۲ ص ۳۵۷ باب الحج
[۱۱ ] بقره آیه ۲۶۱

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن